Impresii

0

Valentina Ioana Ilie – profesoară Limba franceză
„Această experienţă numită Slovenia a fost foarte interesantă în primul rând prin faptul că am văzut cu ochii mei condiţiile dintr-o şcoală din străinătate şi în al doilea rând am avut ocazia să cunosc oameni din mai multe ţări. A fost interesant şi distractiv să vezi că deşi uneori cineva te întreabă ceva în spaniolă, de exemplu, pentru că nu ştia foarte bine engleză, iar tu îi răspunzi în engleză, ajungeam să ne înţelegem. Deşi comunicam în limbi diferite, ajungeam să ne înţelegem.”

Carmen Daniela Constantin – profesoară Limba şi literatura română
„Atunci când îmi amintesc de şcoala din Sencur, mă încearcă un sentiment ciudat: o combinaţie între uimitor şi dorinţa de mai bine. Uimitor, atunci când mă gândesc la modul în care sistemul educaţional din Slovenia a reuşit să pună la punct totul astfel încât finalităţile educaţionale să fie dintre cele mai bune; şi dorinţa de mai bine, gândindu-mă la şcoala în care eu predau, încercând să mă bazez mai mult pe resursele mele şi mai puţin pe cele pe care ar fi trebuit să le primesc de la sistem şi în care elevii uneori nu au nici condiţiile minime necesare aşa cum erau în şcoala parteneră.”

Ionela Dumitrache – elevă
„Călătoria în Slovenia m-a maturizat fiindcă m-am descurcat singură, fără părinţi, într-o limbă străină, într-o cultură diferită, într-un sistem educaţional care într-adevăr pune în prim plan elevul.”

Mihaela Dobre – elevă
“Părerea mea este că a fost o experienţă foarte plăcută, pe care nu o voi uita, deoarece a fost prima mea călătorie în străinătate, am cunoscut oameni deosebiţi, am învăţat lucruri noi şi am prezentat o parte din valorile româneşti unor copii care abia auziseră de ţara noastră.”

Elena Ştefan – profesoară Chimie - Fizică
„A fost o experiență extraordinară atât din punct de vedere personal, cât mai ales profesional, având ocazia să cunosc sisteme de educaţie diferite şi o parte din tradiţiile ţărilor participante la proiect.”

Olga Popescu – profesoară Limba engleză
“Cu ocazia deplasării în Norvegia, am descoperit o lume “îndepărtată”, atât din punct de vedere geografic, cât şi ca nivel de civilizaţie, un sistem educaţional în care elevul este pus întotdeauna în centrul atenţiei, oferindu-i-se la şcoală toate condiţiile de acasă.”

Cristina Andronache - elevă
„Am mers aproape zilnic la Ramstad Skole şi mi-am putut face o impresie despre sistemul de educaţie din Norvegia. Am fost impresionată de dotarea pe care o aveau în şcoală, dar am fost dezamăgită de comportamentul elevilor din timpul orelor de curs. O altă concluzie la care am ajuns este aceea că informaţiile pe care elevii şi le însuşeau aveau un nivel destul de scăzut faţă de al nostru.”

Cătălina Dumitru - elevă
“Pe lângă locurile minunate pe care le-am văzut, am avut ocazia să cunosc foarte mulţi copii care veneau din ţări diferite, cu stiluri de viaţă diferite, dar care erau plini de viaţă şi dornici de a comunica şi de a afla cât mai multe de la noi.”

Cristina Elena Cojocaru – profesoară Limba şi literature română
“Pentru mine această călătorie a însemnat mult mai mult decat mă aşteptam, atât personal cât şi profesional. Am legat noi prietenii şi în acelaşi timp am cunoscut un alt sistem de educaţie foarte bine pus la punct şi o parte din tradiţiile ţărilor participante la proiect.”

Nicoleta Vasile – profesoară Limba engleză
“Această călătorie a reprezentat un prilej minunat de a cunoaşte noi oameni, tradiţii şi obiceiuri variate, o cultură minunată şi alt mod de a organiza sistemul de învăţământ.”

Elena Blagu – elevă
„O experienţă plăcută şi utilă, prin intermediul căreia am învăţat lucruri noi şi am legat prietenii cu colegi dintr-o cultură mult diferită de a noastră.”

Violeta Ludea – elevă
“Prima deplasare în afara ţării a constituit o ocazie extraordinară de a cunoaşte un alt mod de viaţă, de a comunica într-o limbă străină, de a observa tradiţii şi obiceiuri diferite, de a prezenta, într-o formă atractivă, o parte din cultura noastră. ”

Iulian Nicuşor Isac – profesor Istorie, coordonatorul proiectului

„Desfăşurarea acestui proiect în Şcoala cu clasele I-VIII Poroinica a însemnat un real câştig pentru elevi, cadre didactice şi comunitatea locală. Cu toţii au avut ocazia să descopere, direct sau indirect, sisteme educaţionale diferite, în care accentul se pune cu adevărat pe dezvoltarea competenţelor elevilor, în care resursele financiare, care par nelimitate în raport cu ceea ce se întâmplă la noi, sunt folosite cu multă atenţie pentru „bunăstarea” tuturor partenerilor implicaţi în procesul educaţional.
Slovenia a reprezentat o mare surpriză, datorită unui sistem educaţional reformat nu cu mult timp în urmă, dar în care s-a investit foarte mult, atât în baza materială, cât şi în resursa umană. O şcoală nouă, din mediul rural, construită din temelie, cu toate dotările necesare, de la sala de sport ultramodernă, cu tribune retractabile cu o capacitate de 2000 de locuri, până la toaletele cu senzori. Elevii aveau o zi pe săptămână dedicată unor activităţi extracurriculare, în perioada în care ne-am aflat acolo acea zi fiind dedicată activităţilor sportive. Fiecare şcoală din Slovenia primeşte o sumă echivalentă cu aproximativ 20000 de euro pentru cheltuieli curente de birotică, iar un angajat al primăriei verifică în permanenţă necesarul de materiale şi efectuează micile reparaţii curente.
În Norvegia se putea observa cu uşurinţă atenţia, uneori excesivă, din punctul nostru de vedere, acordată bunăstării şi confortului elevilor (am văzut şi elevi cu picioarele pe bancă în timpul orelor de curs!), precum şi preocuparea pentru dezvoltarea armonioasă a acestora din punct de vedere fizic (şcoala avea o sală de sport foarte bine dotată, dar şi piscină).
Turcia a însemnat o experienţă inedită, atât datorită culturii şi sistemului educaţional mult diferite de ale noastre, cât şi faptului că şcoala era una privată, cu dotări ultramoderne şi cu o preocupare permanentă pentru nivelul de educaţie al elevilor.
În Spania am văzut un liceu din mediul rural, foarte democratic şi perfect racordat nevoilor comunităţii locale, în care învaţă şi mulţi elevi români.
Cei 2 ani de proiect au reprezentat un bun prilej pentru elevii şi cadrele didactice din Şcoala cu clasele I-VIII Poroinica pentru a lua contact cu tradiţii şi culturi diferite, de a compara sisteme educaţionale, de a-şi exersa abilităţile de comunicare într-o limbă străină. Cu toţii am avut de învăţat din această experienţă şi sperăm că şi alţii vor continua pe drumul deschis de noi cu această ocazie.”